CConstaterende datSteenwijkerland
Koppel je AI →
Document · PDF

Verordening forensenbelasting 2025 - GETEKEND

Raadsvergadering 18 december 2024, gemeente SteenwijkerlandBij agendapunt: Belastingverordeningen 2025693 woorden

Open het PDF bij iBabs ↗Naar de vergadering →

Tekst van het document

Uit het bestand gehaald, zonder opmaak, tabellen en afbeeldingen

Raadsbesluit Steenwijk, 18 december 2024 Nummer: 2024-RAAD -0007 2 Steenwijkerland IT t De raad van de gemeente Steenwijkerland; gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 november 2024, nummer 2024-RAAD -0007 2; gelet op artikel 223 van de Gemeentewet; besluit vast te stellen de volgende verordening: Verordening op de heffing en de invordering van forensenbelasting 2025 (Verordening forensenbelasting Steenwijkerl and 2025). Artikell Definitie Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder "woning": een gemeubileerde woning als bedoeld in artikel 223 van de Gemeentewet. Artikel 2 Belastbaar feit en belastingplicht 1. Onder de naam "forensenbelasting" wordt een directe belasting geheven van de natuurlijke personery die, zonder in de gemeente hoofdverblijf te hebberu er op meer dan 90 dagen van het belastingjaar voor zich of hun gezin een gemeubileerde woning beschikbaar houden. 2. Of iemand in de gemeente hoofdverblijf heeft, wordt naar de omstandigheden beoordeeld. Artikel3 Vriistellineen Niet belastingplichtig is degene die ter tijdelijke waarneming van een openbare betrekking of ter bijwoning van de vergaderingen van een algemeen vertegenwoordigend lichaam, waarvan hij het lidmaatschap bekleedf dan wel ingevolge last of bevel van de overheid, buiten de gemeente van zijn hoofdverblijf vertoeft. Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastinåtarief 1.

De belasting wordt geheven naar de heffingsmaatstaf voor de onroerende-zaakbelastingen zoals die voor het belastingobject waarvan de woning deel uitmaakt, voor het tijdvak waarbinnen het belastingjaar valt, is vastgesteld. 2. In afwijking van het eerste lid wordt de belasting geheven naar de waarde, indien de heffingsmaatstaf voor de onroerende-zaakbelastingen voor het belastingobject waarvan de woning deel uitmaakt voor het belastingjaar is vastgesteld met toepassing van artikel 1.6, onderdeel e, van de Wet waardering onroerende zaken. 3. Als er geen heffingsmaatstaf voor de onroerende-zaakbelastingen is vastgesteld, wordt de belasting geheven naar de waarde. 4. De vaststelling van de waarde bedoeld in het tweede en derde lid geschiedt overeenkomstig de artikelen 220 tot en met 220d van de Gemeentewet, met dien verstande dat daarbij artikel 16, onderdeel e, van de wet waardering onroerende zaken niet wordt toegepast. 5. Het tarief van de belasting bedraagt 0,389"/" van de heffingsmaatstaf, met een minimum van €247,50 per woning. Artikel5 Belastinsiaar Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar Artikel 6 Wäze van heffins De belasting wordt bij wege van aanslag geheven. Artikel T Ontstaan van de belastingschuld De belasting is verschuldigd op het moment dat de gemeubileerde woning meer dan 90 dagen in het belastingjaar beschikbaar is gehouden als bedoeld in artikel2.

Artikel 8 Termiinen van betalins 1' In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede twee maanden later. 2. In afwijking van het eerste lid geld! zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschrevery dat de aanslagen moeten worden betaald in zes gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later. 3. Als de verschuldigde bedragen als genoemd in het tweede lid tweemaal achtereen niet kunnen worden geincasseerd, vervalt met betrekking tot het betreffende aanslagbiljet de mogelijkheid tot automatische incasso en gelden de betaaltermijnen als genoemd in het eerste lid. 4. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel9 Overganesrecht De "Verordening forensenbelasting Steenwijkerland2024" , vastgesteld bij raadsbesluit van 19 december 2023, nummer 2023-RAAD-00090, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 10, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zijvan toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan. Artikel 10 lnwerkinetredins 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking. 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2025. Artikel 11 Citeertitel Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening forensenbelasting Steenwijkerland2025. Steenwijk, 18 december 2024 De raad voornoemd, .H. Bats

De tekst is automatisch uit het bestand gehaald en kan afwijken van het origineel (kolommen, tabellen en koppen lopen door elkaar). Het officiële stuk bij iBabs is leidend. Bron: https://steenwijkerland.bestuurlijkeinformatie.nl/Document/LoadAgendaItemDocument/ffb5ca97-5030-4e9d-866e-fec647bf41da?agendaItemId=04cd355e-7fa0-4690-97f1-31b5181b6807