CConstaterende datSteenwijkerland
Koppel je AI →
Document · PDF

2023-RAAD-00090 - Verordening vermakelijkhedenretributie Dorpsgracht Giethoorn 2024 - RAADSBESLUIT GETEKEND

Raadsvergadering 19 december 2023, gemeente SteenwijkerlandBij agendapunt: Belastingverordening 20242.864 woorden

Open het PDF bij iBabs ↗Naar de vergadering →

Tekst van het document

Uit het bestand gehaald, zonder opmaak, tabellen en afbeeldingen

Raadsbesluit t Steenwijk, 19 december 2023 Nummer: 2023-RAAD-00090 Steenwijkerland De raad van de gemeente Steenwijkerland; gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van14 november 2023, nummer 2023-RAAD-00090; gelet op artikel 229, eercte lid, aanhef en onderdeel c, van de Gemeentewet; besluit vast te stellen de volgende verordening: Verordening op de heffing en de invordering van vermakelijkhedenretributie Dorpsgracht Giethoorn 2024 (Verordening vermakelijkhedenretributie Dorpsgracht Gietho orn 2024). Artikel l Definities In deze verordening wordt verstaan onder: a. Dorpsgracht te Giethoorn: het openbaar vaarwater Dorpsgracht in Giethoorry gelegen tussen paal 5 en paal 1, zoals weergegeven op de bij deze verordening behorende en daarvan onderdeel uitmakende kaart; b. houten punter: een lancetvormig motorvaartuig met karakteristieke punt, rechte vallende achtersteven, scherpe kim en licht invallende boeisels, met de boeidelery het berghout, roer en de binnenbetimmering volledig van massief eikenhout; c. motorvaartuig: een door mechanische kracht, waaronder begrepen een elektromotor, voortbewogen vaartuig; d. rondvaartboot: een motorvaartuig, ingericht of geschikt voor het vervoer van één of meer personen, dat bedrijfsmatig wordt gebruikt door een rondvaartbedrijf voor het verzorgen van rondvaarten; e.

verhuurboot: een motorvaartuig, bestemd, geschikt of ingericht om door één of meer personen te worden gebruikt ten behoeve van dagrecreatie, dat bedrijfsmatig beschikbaar wordt gesteld aan derden; f. breedte: de grootste breedte van het vaartuig, midscheeps gemeten op de buitenkant van de spanten bij een vaartuig met een metalen huid en op de buitenkant van de huid bij een vaartuig met een huid van een ander materiaal; g. vermakelijkheid: activiteiten waarbij wordt beoogd, of mede wordt beoogd, het publiek amusemenf verstrooiing, ontspanning of vermaak te verschaffen of waarbij het publiek dit amusemenÇ deze verstrooiing, deze ontspanning of dit vermaak zoekç ondergaaÇ vindt, pleegt te vinden of kan vinden, een en ander in of op een daartoe bestemd of geschikt voor eenieder of voor een groep van personen toegankelijk motorvaartuig. Artikel2 Belastbaarfeit Onder de naam "vermakelijkhedenretributie" worden rechten geheven ter zake van het, tegen betaling of vergoeding van welke aard dan ook en voor welk onderdeel van de vermakelijkheid dan ooþ in het kalenderjaar bedrijfsmatig geven van vermakelijkheden, al dan niet gericht op het maken van winsÇ met, aan, op of in een motorvaartuig in de Dorpsgracht te Giethoorn.

TI Artikel3 Belastineolicht Belastingplichtig is degene die de vermakelijkheden verschaft, organiseert of de gelegenheid daartoe biedt of op wiens naam of voor wiens verantwoordelijkheid de vermakelijkheden plaatsvinden. Artikel 4 Maatstaf van heffing De vermakelijkhedenretributie wordt geheven per motorvaartuig waarmee in een kalenderjaar vermakelijkheid wordt gegeven in de Dorpsgracht te Giethoorry zoals bedoeld in artikel2. Artikel 5 Tarieven en belastingtijdvak De vermakelijkhedenretributie bedraagt: a. € 51,60 per kalenderjaar voor een houten punter; b. € 516,00 per kalenderjaar voor een rondvaartboot; c. € 516,00 per kalenderjaar voor een verhuurboot met een breedte tot en met 180 cm; d. € 1.548,00 per kalenderjaar voor een verhuurboot met een breedte groter dan 180 cm; e. € 516,00 per kalenderjaar voor een motorvaartuig met een breedte tot en met 180 cm, niet zijnde een houten punter, rondvaartboot of verhuurboot; f. € 1.548,00 per kalenderjaar voor een motorvaartuig met een breedte groter dan 180 cm, niet zijnde een houten punter, rondvaartboot of verhuurboot. Artikel 6 t,//iize van heffine De vermakelijkhedenretributie wordt bijwege van aanslag geheven. Artikel 7 Termiinen van betaline 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moet een aanslag worden betaald in twee gelijke termijnen.

De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede termijn twee maanden later. 2. In afwijking van het eerste lid geldt, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat een aanslag moet worden betaald in zes gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later. 3. Indien de verschuldigde bedragen als genoemd in het tweede lid tweemaal achtereen niet kunnen worden geïncasseerd, vervalt met betrekking tot het betreffende aanslagbiljet de mogelijkheid tot automatische incasso en gelden de betaaltermijnen als genoemd in het eerste lid. 4. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen. ArtikelS Kentekenolicht 1,. De rondvaart- en verhuurboten waarmee vermakelijkheden worden geboden als bedoeld in artikel 2, moeten zijnvoorzien van een door of namens het college afgegeven kenteken. 2. Kentekens moeten zodanig bevestigd zijn aan weerszijden van de boeg van het vaartuig, dat zíj vanaf de wal goed zichtbaar en leesbaar zijn. 3.

Het kenteken blijft eigendom van de gemeente en dient aldaar te worden ingeleverd, zodra het niet meer als zodanig wordt gebruikt. 4. Het is verboden enig teken of middel aan te brengen of te doen aanbrengen met het oogmerk de herkenning, daaronder begrepen de herkenning met behulp van technische voorzieningery van het ingevolge het tweede lid gevoerde kenteken te bemoeilijken. Artikel9 Overgangsrecht De "Verordening vermakelijkhedenretributie Dorpsgracht Giethoorn 2023" vastgesteld bij raadsbesluit van 20 december 2022, nummer 2022-RAAD-00051, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 10, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan. Artikel 10 Inwerkinetredins 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking. 2. De datum van ingang van de heffing is 1, januari2024. Artikel ll Citeertitel Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening vermakelijkhedenretributie Dorpsgracht Giethoorn 2024.

Steenwijk, 19 december 2023 raad voornoemd, Bats Bijlage 1 Kaart vermakelijkhedenretributie Dorpsgracht Giethoom BË 1Ð 1A) qf:i rtb É,J r-:l Ll El \ _=:::' LP !:::"--.1 i:, ìr¿a ú4m gl ¿-:-::_ì:._::-'.-, -:::'::: Ih-i i,Lr fégt ¡ l- I Bijlage 2 Toelichting Achtergrond en oogmerk Het toerisme in de Dorpsgracht te Giethoorn is het laatste decennium enorm toegenomen en ook de toekomstprognoses laten een verdere stijgende lijn zien. De Dorpsgracht te Giethoorn is dan ook een bezienswaardigheid met wereldbekendheid en trekt bezoekers uit verschillende werelddelen. Dat brengt een grote druk op de Dorpsgracht met zich. De grote stroom toeristen zorgt voor onveilige situaties door de grote drukte in de Dorpsgracht. Aan- en toevoerwegen raken verstopt (filevorming). Om- en aanwonenden ervaren overlast van de grote hoeveelheid toeristen en de drukke bevaring van de Dorpsgracht. De gemeente maakt jaarlijks substantiële kosten om de veiligheid, toegankelijkheid en toeristische aantrekkelijkheid van het gebied op orde te houden. Om ervoor te zorgen dat de Dorpsgracht ook in de toekomst de grote bezoekersaantallen kan verwerken met behoud van de leefbaarheid en veiligheid, zijn investeringen binnen het gebied noodzakelijk. Investeringen in de Dorpsgracht zelf en in de openbare ruimte eromheen, zoals op het gebied van verkeerswegen, (fiets)paden en veiligheid (crowdmanagement).

Het wordt redelijk geacht dat degenen die door middel van verhuur van boten of het aanbieden van rondvaarten op de Dorpsgracht aldaar vermakelijkheid aanbieden, een bijdrage betalen aan de kosten die de gemeente maakt. De gemeente wil dit realiseren door een vermakelijkhedenretributie (VMR) in te voeren en gaat ervan uit dat de aanbieder van deze vermakelijkheid de retributie doorbelast aan haar klanten. Hiermee draagt de bezoeker bij aan de gemeentelijke kosten van de vermakelijkheid. Kader Met een VMR op grond van artikel 229, eercte lid, onder c, van de Gemeentewet is kostenverhaal mogelijk van door of met medewerking van het gemeentebestuur tot stand gebrachte of in stand gehouden voorzieningen of waarbij een bijzondere voorziening in de vorm van toezicht of anderszins van de zijde van het gemeentebestuur wordt getroffen. Met de op grond van artikel 229, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet voorgestelde "Verordening vermakelijkheden- retributie Dorpsgracht Giethoorn 2023', kan kostenverhaal plaatsvinden ten behoeve van de voor de Dorpsgracht getroffen en te treffen gemeentelijke voorzieningen. De VMR wordt geheven voor de gegeven vermakelijkheid, van degene die de vermakelijkheid biedt of voor wiens rekening en risico de vermakelijkheid wordt gegeven.

Voorwaarde voor deze heffing is dat een te belasten vermakelijkheid profijt heeft van een door of vanwege het gemeentebestuur tot stand gebrachte of in stand gehouden voorziening, die voor de gemeente lasten meebrengt. Bij de heffing is geen opbrengstlimiet van toepassing. In artikel 229b, eerstelid, van de Gemeentewet is de VMR uitgesloten van de regel dat maximaall00% kostendekking geldt. Dit omdat de kosten vaak niet nauwkeurig zijn toe te rekenen aan degene die het vermaak aanbiedt. Aan de voorwaarden om een VMR te mogen heffen is voldaan als de gemeente aantoont dat zij kosten heeft gemaakt. Daarbijhoeft de gemeente niet aan te geven welk bedrag van de met die voorziening gemoeide lasten precies is toe te rekenen aan de vermakelijkheid. Met de VMR kunnen gemeentelijke kosten worden verhaald. Toegerekend kunnen onder meer worden de kosten van verkeersvoorzieningery promotie, veiligheidsregio (politie, brandweer), het schoonhouden/plaatsen van afvalbakkery onderhoud, gladheidbestrijdin& een crowdmanagement- plan, waaronder een veiligheids- en vervoersplan of investeringen in de openbare ruimte met betrekking tot het onderhoud en aanpassing van wegen, verbetering van de verkeersveiligheid, het onderhoud en de aanleg van fiets- en wandelroutes, aanlegsteigers voor boten, promotie/VVV en handhavingsmaatregelen.

Hoewel het begrip "vermakelijkheid" in de jurisprudentie goed is uitgekristalliseerd, is in de verordening een definitie van dit begrip opgenomen.Deze definitie sluit aan bij de stand van zaken in de jurisprudentie. Door het begrip "bedrijfsmatig" op te nemen in de definitie van het belastbaar feit wordt particulier gebruik buiten de heffing gelaten. Om te voorkomen dat het begrip "bedrijfsmatig" zou meebrengen dat er altijd winst moet zijn beoogd, is aan de definitie toegevoegd dat het nastreven van winst niet nodig is. Draagvlak De bevoegdheid tot het invoeren van een VMR ligt bij de gemeenteraad. Voor de ondernemers en bewoners zijn voordat de VMR werd ingevoerd informatieavonden georganiseerd om de VMR toe te lichten. Geconstateerd is dat er draagvlak is voor "de bezoeker draagtbij" . Alleen bedriifsmatige vermakelijkheden in de heffing Omdat eenieder het gebied gratis mag en kan betreden en dat niet is te controleren zonder het gebied af te sluiten, en omdat de Dorpsgracht het gebied is dat getroffen wordt door de enorme drukte, is de heffing beperkt tot het op basis van een bedrijfsmatige exploitatie recreatief (doen) bevaren van de Dorpsgracht. Dat houdt in dat indien met een boot op de Dorpsgracht wordt gevaren waarbij geen sprake is van een bedrijfsmatig gegeven vermakelijkheid, zoals dat het geval kan zijn bij aan- en omwonendery geen heffing verschuldigd is.

Het is hierbij niet van belang of voor de gegeven vermakelijkheid rechtstreeks wordt betaald door de bezoeker, de opvarende of de passagier, dan wel de betaling inbegrepen is in bijvoorbeeld een verblijfsarrangement. Gaat het bijvoorbeeld om vakantieparken enbed andbreakføst bedrijven, en maakt gebruik van een boot onderdeel uit van het huurbedrag of het arrangement, dan wordt voldaan aan het belastbare feit. Heffingsgebied In de verordening is een kaart opgenomen van het gebied dat onder de heffing valt. De afbakening van het heffingsgebied volgt tevens uit de definitie van "Dorpsgracht te Giethoorn". De heffing is beperkt tot dit gebied omdat de voorzieningen op dat deel betrekking hebben. Differentiatie van tarieven Er varen diverse typen boten in de Dorpsgracht. Het gaat hoofdzakelijk om verhuurbotery rondvaartboten, en traditionele punters. De heffing geldt alleen voor motorvaartuigen. Het verschil tussen verhuurboten en rondvaarboten is dat een verhuurboot beschikbaar wordt gesteld aan derdery en dat een rondvaartboot bedrijfsmatig wordt gebruikt voor het verzorgen van rondvaarten. Een verhuurboot krijgt men mee en men vaart zelf , bij een rondvaartboot stapt men in voor een rondvaart en wordt men gevaren. De tarieven voor motorvaartuigen zijn gedifferentieerd. Deze differentiaties passen binnen de vrijheid die de gemeente heeft. Houten punters betalen het lage tarief.

De gemeente heeft een voorkeur voor het gebruik van traditionele houten punters, omdat die het beste passen bij de historie van de omgeving. Het lage tarief geldt enkel voor houten punters die vallen onder de definitie daarvan, wat erop neerkomt dat bepaalde delen van hout dienen te zijn. Als dat niet het geval is, geldt voor het betreffende motorvaartuig een hoger tarief. Rondvaartboten hebben als kenmerk dat ze bestuurd worden door schippers met ervaring, wat tot voordeel heeft dat er minder of geen aanvaringen ontstaan. Bovendien hebben zijhet voordeel dat het beslag op de Dorpsgracht per bezoeker kleiner is dan in het geval van individuele boten. Voor verhuurboten met een breedte tot en met 180cm geldt dat de kans op schadevaren kleiner is dan bij een breedte groter dan 180cm. De Dorpsgracht biedt immers niet overal veel ruimte, zeker niet bij drukte. Voor verhuurboten met een breedte tot en met 180cm en rondvaarboten geldt daarom het middentarief. Voor verhuurboten met een breedte groter dan 180cm geldt het hoogste tarief. In de verordening zijn ook nog tarieven opgenomen voor een restcategorie: motorvaartuigen die niet een houten punter, rondvaarboot of verhuurboot zijn. Ook hier is het tarief afhankelijk van de breedte van het motorvaartuig, op dezelfde gronden als hiervoor vermeldt.

Opzet en wijze van heffing De belasting bedraagt een vast bedrag per motorvaartuig per kalenderjaar voor het geven van vermakelijkheden. Dit vaste bedrag wordt geheven ongeacht hoe lang of hoe vaak in het kalenderjaar in het betreffende deel van de Dorpsgracht met het motorvaartuig is gevaren. Het bedrag is ook verschuldigd indien slechts éénmaal in het kalenderjaar is gevaren. Het belastingtijdvak waarover wordt gehevery is gelijk aan het kalenderjaar. Een ondernemer kan over meerdere vaartuigen beschikkery en voor die vaartuigen kunnen verschillende tarieven gelden. De jaarlijkse belastingschuld is opgebouwd uit alle vaste bedragen die behoren bij de vaartuigen waarmee in het kalenderjaar is gevaren. Na afloop van het kalenderjaar staat vast met welke vaartuigen het belastbaar feit is begaary en welke tarieven daarbij horen. De totale belastingschuld kan dan worden bepaald en een aanslag kan worden opgelegd. De motieven voor de keuze voor een vast bedrag per vaartuig per kalenderjaar zijn onder meer overzichtelijkheid, duidelijkheid, en doelmatigheid. Een ondernemer zal doorgaans met een vaartuig een heel kalenderjaar (laten) varen. Van de voorzieningen wordt dan doorgaans het hele kalenderjaar gebruik gemaakt. Daarom is een vast bedrag per motorvaartuig per kalenderjaar goed denkbaar. Zo'nvastbedrag heeft bovendien het voordeel van de overzichtelijkheid en de duidelijkheid.

Een ondernemer kan de tarieven raadplegen, en kan gelet op de omvang en samenstelling van zijn vloot nagaan welk bedrag hij in een kalenderjaar is verschuldigd. De ondernemer weet waar hij aan toe is. Daarnaast is de gekozen opzet veel doelmatiger dan een heffing naar bijvoorbeeld het aantal opvarenden of een heffing per (rond)vaart. Dat geldt zowel voor de ondernemer als voor de gemeente. Overigens hoeven de tarieven voor de VMR zich niet te richten naar de mate van het gebruik van de voorzieningen. De vermakelijkhedenretributie wordt geheven bij wege van aanslag. Het is mogelijk dat het team Belastingen daarbij gebruik wil maken van een aangifte als hulpmiddel. Dat gebruik hoeft als zodanig niet in deze verordening te worden geregeld. Het college van burgemeester en wethouders kan een regeling maken met betrekking tot de wijze waarop het uitnodigen tot het doen van aangifte geschiedt. De heffingsambtenaar kan iedereen die naar zijn mening vermoedelijk belastingplichtig is, dan een aangiftebiljet uitreiken. Het college van burgmeester en wethouders kan daarnaast een regeling maken op grond waarvan de bieders van vermakelijkheden worden verplicht om zelf binnen een bepaalde termijn om een aangiftebiljet te verzoeken. Bij het niet naleven van verplichtingen kunnen eventueel fiscale boetes worden opgelegd.

Controle De verschuldigdheid van de belasting en de juistheid van de heffing zaI op verschillende manieren door de gemeente worden gecontroleerd. Ten eerste zal controle ter plekke aan de Dorpsgracht plaatsvinden door controleurs of toezichthouders. Ten tweede zijn er diverse bronnen die de gemeente kan raadplegen. De gemeente kan een controle uitvoeren aan de hand van onder meer de beschikbare belastingadministratie, de BAG (Basisadministratie Adressen en Gebouwen) en het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ten derde geldt voor rondvaarboten en verhuurboten die belastingplichtige vermakelijkheden aanbieden een kentekenplicht. Kentekens worden door of namens het college afgegeven en dienen zichtbaar op het vaartuig te worden bevestigd. Deze informatie kan worden gebruikt om aan de hand hiervan de retributie te heffen, (potentiële) belastingplichtigen op te sporen en voor identificatie van het betreffende vaartuig. Langs het traject in de Dorpsgracht zijn op drie plaatsen camera's gernstalleerd, die de kentekens registreren.

Bij dit alles moet tevens in acht worden genomen dat op grond van de artikelen 47 en verder van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR) en het Besluit gegevensverstrekking gemeentelijke belastingheffing, de gemeente verschillende bevoegdheden heeft om de voor de heffing noodzakelijke informatie op te vragen, waaraan verplicht moet worden meegewerkt. Financiële consequenties Over de omvang van de gemeentelijke investeringen in relatie tot de ontvangen retributie wordt via de jaarlijkse P&C cyclus verantwoording afgelegd en, waar nodig, een voorstel tot bijstelling gedaan. Juridische consequenties De invoering van een heffing is op grond van artikel 216 Gemeentewet een raadsbevoegdheid. De essentialia voor een rechtmatige heffing van de vermakelijkhedenretributie zijn in de verordening opgenomen (artikel 217 Gemeentewet). Bezwøør enberoep De belastingplichtige heeft tegen de opgelegde heffing de mogelijkheid tot het indienen van bezwaar bij de gemeente en beroep bij de belastingrechter. De regelgeving inzake bezwaar en beroep is terug te vinden in de Algemene wet bestuursrecht (hoofdstuk 6,7 en 8 Awb) en hoofdstuk V van de AWR.

De tekst is automatisch uit het bestand gehaald en kan afwijken van het origineel (kolommen, tabellen en koppen lopen door elkaar). Het officiële stuk bij iBabs is leidend. Bron: https://steenwijkerland.bestuurlijkeinformatie.nl/Document/LoadAgendaItemDocument/cc942061-1dea-4431-b282-f2691e9e3160?agendaItemId=faf42a85-7085-4d24-b771-79eeb23bec5b