CConstaterende datSteenwijkerland
Koppel je AI →
Document · PDF

2022-RAAD-00051 Vaststellen belastingverordeningen 2023 - RAADSBESLUIT watertoeristenbelasting 2023 GETEKEND.pdf

Raadsvergadering 20 december 2022, gemeente SteenwijkerlandBij agendapunt: Vaststellen belastingverordeningen 20231.052 woorden

Open het PDF bij iBabs ↗Naar de vergadering →

Tekst van het document

Uit het bestand gehaald, zonder opmaak, tabellen en afbeeldingen

Raadsbesluit Steenwijk, Nummer: 20 december 2022 2022-RAAD-00051 t Steenwijkerland rî De raad van de gemeente Steenwijkerland; gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 november 2022, nummer 2022-RAAD-00051; gelet op artikel224van de Gemeentewef besluii vast te stellen de volgende verordening: Verordening op de heffing en de invordering van watertoeristenbelasting2D2S (Verordening watertoeristenbelasting Steenwijkerland 2023). Artikel l Definities In deze verordening wordt verstaan onder: a. etmaal: een aaneengesloten tijdvak van24 urery aanvangend om 21.00 uur; b. lengte: de lengte over alles; c. particulier: een natuurlijk persoon die buiten de uitoefening van een bedrijf of beroep gelegenheid biedt tot verblijf; d. particulier verhuurde ligplaats of vaartuig: een ligplaats die of vaartuig dat door een particulier ter beschikking wordt gesteld voor het houden van verblijf tegen een vergoeding in welke vorm dan ook; e. seizoen: het tijdvak van 1 april tot en met 31 oktober; f. schipper: de gezagvoerder van een vaartuig of degene die deze vervangÇ g. vaartuig: een vaartuig dat is bestemd of wordt gebezigd voor vakantie- of andere recreatieve doeleinden; h.

vaste ligplaats: een ligplaats die naar plaatselijk gebruiþ zulks ter beoordeling van het college van burgemeester en wethouders, is bestemd voor het regelmatig afmeren of ter qnker leggen van een vaartuig en die ter beschikking wordt gesteld voor eenzelfde vaartuig gedurende een seizoen. Artikel2 Belastbaarfeit Onder de naam "watertoeristenbelasting" wordt een directe belasting geheven voor het houden van verblijf op vaartuigen die aanwezig zijnin wateren binnen de gemeente tegen een vergoeding in welke vorm dan ooþ door personen die niet als ingezetene met een adres in de gemeente in de basisregistratie personen zijn ingeschreven. Artikel3 Belastineplicht 1. Belastingplichtig is degene die gelegenheid biedt tot verblijf als bedoeld in artikel 2 door het ter beschikking stellen van ligplaatsen of vaartuigen. 2. De belastingplichtige is bevoegd de belasting als zodanig te verhalen op degene die verblijf houdt als bedoeld in artikel2. 3. Als er geen persoon is aan te wijzen die gelegenheid biedt tot verblijf, is belastingplichtig: - de schipper, - de eigenaar of de gebruiker van een vaartuig, of - degene die werkelijk verblijf houdt aan boord van een vaartuig. Artikel4 Vriistellineen De belasting wordt niet geheven voor het verblijf: 1. door degenen die verblijf houden aan boord van: a.

een vaartuig dat is ingericht en wordt gebruikt voor verpleging of verzorging van zieken, van gebrekkigen, van hulpbehoevenden of van bejaarden; b. kano's, roei- en volgboten; c. motor- en zeilboten met een lengte van ten hoogste 4 meter; d. een vaartuig dat zich op last of bevel van de overheid in het gemeentelijke watergebied bevindu 2. van een vreemdeling als bedoeld in artikel 29, eerste lid, van de Vreemdelingenwet 2000, die rechtmatig in Nederland verblijft in de zin van artikel g letters c, d, f, g, h, van voornoemde wef en voor zover deze persoon verblijf houdt in een gelegenheid als bedoeld in artikel 2 van de verordening, onder verantwoordelijkheid van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers. Artikel 5 Maatstaf van heffing De belasting wordt geheven naar het aantal verblijven in het belastingtijdvak. Het aantal verblijven wordt gesteld op de som van het aantal etmalen dat elke in artikel2 bedoelde persoon verblijf heeft gehouden. Voor de toepassing van dit artikel wordt een gedeelte van een etmaal voor een vol etmaal gerekend. Artikel 6 Forfaitaire berekeningswijze van de maatstaf van heffing 1. Voor particulier verhuurde ligplaatsen of vaartuigen en voor vaste ligplaatsen kan het aantal verblijven als bedoeld in artikel5 op een bij de aangifte gedaan verzoek van de belastingplichtige forfaitair worden vastgesteld.

Bij de forfaitaire vaststelling wordt het aantal verblijven gesteld op het aantal verblijfhoudende personen vermenigvuldigd met het aantal etmalen overeenkomstig het bepaalde in het tweede lid. 2. Bij de forfaitaire berekening wordt: a. het aantal verblijfhoudende personen gesteld op 2,2; b. het aantal etmalen dat per verblijfhoudend persoon verblijf is gehouden gesteld op 15. ArtikelT Belastinstarief Het tarief bedraagt per verblijf € 1,10 ArtikelS Belastinstiidvak Het belastingtijdvak is gelijk aan het seizoen. Artikel 9 Wäze van heffins De belasting wordt bij wege van aanslag geheven. Artikell0 Aanslaggrens Belastingaanslagen van minder dan € 5,00 worden niet opgelegd Artikel 11 Termiinen van betalins 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald in twee gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede termijn twee maanden later. 2.

In afwijking van het eerste lid geldt, in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvary minder is dan € 5.000,00 en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in zes gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later. 3. Indien de verschuldigde bedragen als genoemd in het tweede lid tweemaal achtereen niet kunnen worden geihcasseerd, vervalt met betrekking tot het betreffende aanslagbiljet de mogelijkheid tot automatische incasso en gelden de betaaltermijnen als genoemd in het eerste lid. 4. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen. Artikel 12 Aanmeldingsplicht De belastingplichtige bedoeld in artikel 3, eerste lid, is gehouden, voordat hij voor de eerste maal na het in werking treden van deze verordening gelegenheid tot verblijf verschaft, zulks schriftelijk te melden aan de door het college van burgemeester en wethouders aangewezen gemeente- ambtenaren, bedoeld in artikel 23L, tweede lid, aanhef en de onderdelen b en d, van de Gemeentewet.

Artikel 13 Oversanssrecht De "Verordening watertoeristenbelasting Steenwijkerland2020", vastgesteld bij raadsbesluit van 17 december 2019, nummer 2019-RAAD-00046, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 14, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan. Artikell4 Inwerkinetredins 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking. 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2023. Artikel 15 Citeertitel Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening watertoeristenbelasting Steenwijkerland 2023. raad voornoemd, de tter, Bats

De tekst is automatisch uit het bestand gehaald en kan afwijken van het origineel (kolommen, tabellen en koppen lopen door elkaar). Het officiële stuk bij iBabs is leidend. Bron: https://steenwijkerland.bestuurlijkeinformatie.nl/Document/LoadAgendaItemDocument/2e63f590-6787-43ee-8138-640803131bb0?agendaItemId=e9df90b8-128b-4e87-adc1-1540418305ed