2022-RAAD-00051 Vaststellen belastingverordeningen 2023 - RAADSBESLUIT FORENSENBELASTING 2023 GETEKEND.pdf
Tekst van het document
Raadsbesluit Steenwijk, Nummer: 20 december 2022 2022-RAAD-00051 Steenwijkerland IT I De raad van de gemeente Steenwijkerland; gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 november 2022, nummer 2022-RAAD-00051; gelet op artikel 223van de Gemeentewet; besluit vast te stellen de volgende verordening: Verordening op de heffing en de invordering van forensenbelasting 2023 (Verordenin g forensenbelasting Steenwijkerland 2023). Artikel l Definitie Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder "woning": een gemeubileerde woning als bedoeld in artikel22Svan de Gemeentewet. Artikel2 Belastbaar feit en belastingplicht 1. Onder de naam "forensenbelasting" wordt een directe belasting geheven van de natuurlijke personerù die, zonder in de gemeente hoofdverblijf te hebben, er op meer dan 90 dagen van het belastingjaar voor zich of hun gezin een gemeubileerde woning beschikbaar houden. 2. Of iemand in de gemeente hoofdverblijf heeft, wordt naar de omstandigheden beoordeeld. Artikel3 Vrijstellingen Niet belastingplichtig is degene die ter tijdelijke waarneming van een openbare betrekking of ter bijwoning van de vergaderingen van een algemeen vertegenwoordigend lichaam, waarvan hij het lidmaatschap bekleedt dan wel ingevolge last of bevel van de overheid, buiten de gemeente van zijn hoofdverblijf vertoeft. Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief '1..
De belasting wordt geheven naar de heffingsmaatstaf voor de onroerende-zaakbelastingen zoals die voor het belastingobject waarvan de woning deel uitmaakç voor het tijdvak waarbinnen het belastingjaar valt, is vastgesteld. 2. In afwijking van het eerste lid wordt de belasting geheven naar de waarde, indien de heffingsmaatstaf voor de onroerende-zaakbelastingen voor het belastingobject waarvan de woning deel uitmaakt voor het belastingjaar is vastgesteld met toepassing van artikel 16, onderdeel e, van de Wet waardering onroerende zaken. 3. Als er geen heffingsmaatstaf voor de onroerende-zaakbelastingen is vastgesteld, wordt de belasting geheven naar de waarde. 4. De vaststelling van de waarde bedoeld in het tweede en derde lid geschiedt overeenkomstig de artikelen 220 tot en met 220dvan de Gemeentewet, met dien verstande dat daarbij artikel L6, onderdeel e, van de Wet waardering onroerende zaken niet wordt toegepast. 5. Het tarief van de belasting bedraagt 0,331,"/" van de heffingsmaatstaf, met een minimum van € 19&00 per woning. Artikel5 Belastineiaar Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar. Artikel 6 Wäze van heffins De belasting wordt bij wege van aanslag geheven. Artikel 7 Ontstaan van de belastingschuld De belasting is verschuldigd op het moment dat de gemeubileerde woning meer dan 90 dagen in het belastingjaar beschikbaar is gehouden als bedoeld in artikel 2.
Artikel 8 Termiinen van betaline 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede twee maanden later. 2. In afwijking van het eerste lid geldt, ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, minder is dan € 5.000,00 en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschrevery dat de aanslagen moeten worden betaald in zes gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later. 3. Als de verschuldigde bedragen als genoemd in het tweede lid tweemaal achtereen niet kunnen worden geihcasseerd, vervalt met betrekking tot het betreffende aanslagbiljet de mogelijkheid tot automatische incasso en gelden de betaaltermijnen als genoemd in het eerste lid. 4. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.
Artikel9 Oversanesrecht De "Verordening forensenbelasting Steenwijkerland2022", vastgesteld bij raadsbesluit van 21 december 2021., nummer 2021-RAAD-00062, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 10, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan. Artikel 10 Inwerkinstredins 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking. 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2023. Artikel ll Citeertitel Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening forensenbelasting Steenwijkerland2025 raad voornoemd, de Bats